tisdag 24 maj 2011

Veckans tips v. 21 - lera

Idag har jag lekt lite med polymerlera. Polymerlera är sån lera man kan köpa i hobbyaffärer som man bränner i vanlig ugn så att den blir hård. Jag använde FIMO-lera eftersom det var det jag hade hemma. Jag har också använt stämplar, stämpeldyna, en kniv utan tänder, en kakform och lite färg.



Jag kavlade ut leran (med hjälp av ett slätt dricksglas) och stämplade med första stämpeln utan stämpelfärg.



Med en kniv utan tänder skar jag rent kanterna på den första dekorationen och knådade och kavlade ut en ny rundel. Till nästa stämpel använde jag stämpeldynan.



Eftersom jag fortfarande hade lite lera kvar kavlade jag ut den en gång till och den här gången stämplade jag med en bakgrundsstämpel utan färg och sedan stansade jag ut motivet med kakformen.



Sedan gräddade jag dekorationerna i ugnen. Tid och temperatur brukar stå på paketet.



Slutligen målade jag dem. Den runda målade jag med guldfärg där det var fördjupningar och torkade sedan av så att färgen bara stannade kvar i fördjupningarna. Den fyrkantiga målade jag med tuschpennor och den tredje målade jag helt med guldfärg och duttade sedan lite med koppar för att ge den lite mer liv.



Man behöver naturligtvis inte använda stämplar eller formar att stansa med. Det går exempelvis att skriva i leran med en trubbig sticka av något slag och former kan du skära ut med kniv. Det är bara din fantasi som begränsar dig.

1 kommentar:

  1. Otroligt fiffigt! Ska jag absolut testa!! Tack för tipset!

    SvaraRadera