onsdag 11 maj 2011

Veckans tips v. 19

Veckans tips är enkelt, men inte dåligt för det. Den här veckan har jag gjort egna masks. En mask är motsatsen till en schablon - med en schablon fyller man ju i hålen efter det man klippt/skurit ut och med en mask använder man det utklippta motivet och färgar runt om.

Jag började med att göra en sida med de motiv jag ville använda. Jag gjorde min i Photoshop, men om du inte har något bildprogram går det lika bra att infoga bilder i ett vanligt Word-dokument. Sedan skrev jag ut bilden på OH-papper för att kunna använda mina masks många gånger. Skriver du ut på vanligt papper så kan du bara använda motivet några få gånger innan färgen trasar sönder det.



Jag klippte ut en av G-klavarna och la på kortet jag ville dekorera och jag valde att använda en stämpeldyna att färglägga med.



Jag duttade med stämpeldynan längs kanterna på min G-klav så att allt utom själva motivet färgades. Om du tycker det är svårt att hålla motivet på plats så finns det schablontejp att köpa som fungerar som limmet på post-itlappar - det håller motivet på plats när du jobbar med det, men lossnar lätt när du är klar.



När motivet var färdigmålat tog jag min notstämpel och stämplade noter inuti G-klaven (det går precis lika bra att stämpla först) med samma stämpeldyna som jag målat med. Sedan klippte jag ut den vågiga notraden och klistrade på den som en overlay (overlay = lägga över). Lite tonade kanter, en blomma och ett "GRATTIS" och kortet är klart!



Om du vill ha mallen jag använde är det bara att skicka ett mail till info@econoscrap.com och be om musikmallen.

4 kommentarer:

  1. JÄTTEFINT!!!!
    Och så smart tänkt ;)

    Undrar var man kan köpa sån schablontejp- det skulle jag verkligen behöva.

    Kul tips! Tack snälla du!!!

    SvaraRadera
  2. Panduro har haft vet jag och där man köper tapeter och schabloner borde ha.

    SvaraRadera
  3. Här är en länk: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=667801

    SvaraRadera
  4. Det här tipset fick jag från Monika dahlgren: "Jag fick inte göra en kommentar på bloggen, men Zig har iallafall en limpenna (eller två, en med tunnspets och en med kalligrafispets) om man drar på limmet och låter det torka på ena ytan blir det en limyta som liknar post-its också och man kan flytta. Vet inte om den funkar på plast, det har jag inte provat =)"

    SvaraRadera