torsdag 19 maj 2011

Veckans tips v. 14 - askar

Nu när vi har gjort en massa dekorationer så behöver vi ju askar att lägga dem i och att göra en egen ask är inte speciellt svårt. Du behöver cardstock (eller annat tjockare papper), penna, linjal, sax, lim och något att skåra med. Jag använder min gamla trogna strumpsticka.



Sedan är det dags att bestämma askens mått. Den jag gör på bilderna är till mina journalingbiljetter och är 13 x 8 cm och 3 cm hög. Jag tycker det är enklast att börja i ett hörn där jag ritar upp kantens dubbla höjd. Min kant är 3 cm, så min ruta är 6 x 6 cm.



Sedan ritar jag upp resten av asken och när den är klar ser den ut såhär. Var noga med att måtten blir exakta, annars blir asken skev. Notera också att flikarna som ska limmas är ett par mm lägre än kanten - detta är för att man ska kunna vika kanten dubbel över fliken utan problem.



När jag har klippt ut asken är det dags att skåra de streckade linjerna. Detta gör jag genom att lägga linjalen längs linjerna och dra med strumpstickan.



För att göra det enklare att limma ihop asken viker jag alla skårade delar i förväg och trycker till varje vikt kant ordentligt.



Sen är det dags att limma. Börja med att limma fast flikarna. Om du låter limmet torka en aning innan du trycker fast fliken så fäster den bättre och det är mindre risk att papperet bucklar sig av fukten.



När fliken sitter på plats är det dags att vika ner kanterna så att asken får lite stadga. Även här är det bra att låta limmet torka lite först.




Nu är bottendelen klar och den passar perfekt till mina journalingbiljetter.




Locket görs på exakt samma sätt, men med 4 mm större mitt och lägre kanter.

Jag valde också att dekorera locket lite. När jag hade skrivit ut biljetterna och klippt ut dem fick jag en massa små "tårtbitar" som jag sparade. Jag plockade ut 12 st som jag målade svarta med matt färg.



Sen duttade jag på dem med en vanlig kopparfärgad stämpeldyna så att en del av det svarta fortfarande syns.



Tårtbitarna limmades sedan fast som beslag på lockets hörn.




Jag gjorde likadant med en liten biljett och genom att trycka hårt med strumpstickan och sedan fylla i med blyertspennan skapade jag illusionen av att texten "journaling" var ingraverad. Två små brads som jag också färgade med stämpeldynan fick bli nitar till "metallplattan".



Det blev flera tips i ett den här gången också. Om du vill ha mallen till journalingbiljetterna och etiketterna, som ligger ovanpå biljetterna i asken på bilden, skickar du ett meddelande till info@econoscrap.com så skickar jag dem till dig inom ett par dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar