tisdag 3 maj 2011

Veckans tips v. 18

Jag blev väldigt inspirerad av ett YouTube-klipp där en tjej gjorde jättesnygga dekorationer som såg ut som metall. Jag ville gärna göra likadana dekorationer, men hade varken den specialtejp eller de verktyg som hon använde, så jag funderade på vad jag hade hemma och satte ihop det här tipset. För min metalldekoration behöver du:

En svart tag eller annan form i kartong, aluminiumfolie, olika dekorationer att ha under folien (jag har använt kanten från kaffefilter, miniglaskulor, en chipboardbokstav och en självhäftande pappersspets), lim, svart färg, metallicstämpeldyna, sax, hushållspapper, pensel och något att smeta ut stämpelfärgen med.



Första steget är att limma fast de dekorationer du vill använda. Använd lite olika saker så att du får olika intressanta strukturer. Sedan är det dags att täcka allt med aluminiumfolie.



Istället för att täcka hela taggen med ett enda lager folie kan man klippa små bitar och limmat fast och om man alternerar mellan den blanka och den matta sidan av folien ger det lite mer liv. När all folie är på plats tar du din strumpsticka (eller vad du nu använder) och markerar dekorationerna som finns under aluminiumfolien.Det gör ingenting om folien spricker eftersom det döljs av färgen längre fram.



Ringarna som du gör med en vanlig kulspetspenna med spetsen inne är ganska effektfulla.



Nästa steg är att täcka metallen med svart färg som du sedan torkar av med papper så att bara lite av den stannar kvar i fördjupningar och längs kanter och veck. Jag använde vanlig vattenbaserad hobbyfärg.



Du avslutar med att dutta på lite koppar- eller bronsfärg och smetar ut den med svampen (eller ett papper) på vissa delar av metallen så att den får ett lite rostigt utseende.



Här är ännu en metall-tag jag har gjort och på den här bilden syns detaljerna lite bättre.

1 kommentar:

  1. Wow vad häftigt!!Skit läckra!

    Då måste jag väl skaffa mig hobbyfärg.........

    Ha det bra!
    Kram

    Lägger en länk hit från min blogg
    //Åsa alias Sickan

    SvaraRadera