tisdag 1 januari 2013

Veckans tips - väggkalender

Årets första tips är en väggkalender för 2013. Jag baserade min på ett kit jag vann förra året och som jag gillade formatet på. Jag skar ut 12 sidor i vitt mellantjockt papper och en framsida i kartong (som jag fick gratis från ett pappersbruk i närheten - både pappersbruk och tryckerier slänger hela tiden "skräp-papper", så det kan löna sig att kontakta dem). Sedan började jag med att dekorera framsidan. Hur du ska dekorera din får du bestämma alldeles själv. Jag använde ett par Tim Holtz-motiv som jag bytte till mig i en swapp, en fågel och lite bling som jag fick i födelsedagspresent av en vän, några vanliga påsförslutare som jag köpte billigt på Ö&B, två cardstock (den större biten klippte jag som en ram så att jag kan använda mittendelen, som täcks av det ljusare papperet, till något annat) och siffrorna kommer från ett bokstavsark som jag haft liggande i 5-6 år. Ringarna återvann jag från förra årets väggkalender.


Sedan var det dags för månadsbladen. Jag valde att göra januari i vintrigt blått och valde baksidan av det här papperet som bakgrund. Papperen i den serien har, enligt mig, mycket finare baksidor än framsidor.


I datorn gjorde jag kalenderblad och biljetter för årets alla månader. Om du, som jag, gillar att skapa saker i datorn kan du knåpa ihop egna, annars kan du beställa dem i Econoscraps butik. Jag valde att skriva ut januaris kalenderblad och biljett på samma papper, ett enfärgat blekblått som du hittar här.


Sedan var det bara att dekorera. Jag rev hörnet som ändå inte innehöll några datum och tonade kanterna med en bronsfärgad stämpeldyna. Jag hittade en bit spets som jag delade i två delar.Ena delen färgade jag med samma bronsfärgade stämpeldyna och den andra delen lät jag vara vit. Jag använde stjärnorna jag gjorde till ett tidigare veckans tips och lyfte upp biljetten med hjälp av häftkuddar. Tjockare än så ville jag inte göra sidan eftersom kalendern ju ska ha ytterligare 11 sidor.


Slutligen använde jag en korrigeringsroller som bakgrund innan jag skrev dit månadens viktiga händelser. Anledningen till att jag använde den är att händelserna då syns tydligt och det är enkelt att bara skrapa bort texten om planerna ändras eller om man råkat skriva fel.


Nu är det bara att fortsätta med 11 månader till...

1 kommentar: