söndag 27 januari 2013

Veckans tips - pappersremsor

Till den här veckans tips behövs inte så mycket. Några skräpbitar papper och nåt att fästa det med bara.


Klipp eller skär pappersbitarna i remsor och fäst dem vid varandra i 90 graders vinkel. Jag valde att fästa mina två remsor vid en tredje bredare eftersom jag ville göra ett bokmärke.


Sen viker du bara remsorna runt den tjockare så att det bildas ett mönster. Mitt blev helt assymetriskt eftersom remsorna var olika tjocka och inte i rät vinkel i förhållande till bottenpapperet.


Fäst änden och klipp av remsorna i den form du önskar. För att utmana mig själv valde jag att göra spetsiga ändar - jag brukar alltid ha rundade hörn och rak över- och nederkant annars.


Sen dekorerade jag med kaffefilterblommor och ett grönt papperssnöre och min älskade make påpekade att nu går det inte längre att använda som bokmärke... Men det kanske passar som en tag eller bara dekoration.


Såhär blir det om du viker remsorna på samma sätt, men inte runt ett tredje papper.


Man kan också "sy" med pappersremsor. Då skär man skåror i kanten av ett papper och trär i en tunn pappersremsa.



Sen viker man remsan över kanten och trär den genom nästa skåra.


Eller så kan man korgfläta remsorna.



Det finns säkert tusen sätt till att använda pappersremsor. Om du har nåt bra tips får du gärna dela med dig av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar