söndag 21 augusti 2011

Veckans tips v. 33 - knutar


Dagens tips kom jag på eftersom jag börjar bli trött på de snören och band jag har, så jag tänkte att man kunde göra "bilder" av dem. Jag började med att leta reda på bilder av keltiska knutar och skrev ut ett vanligt A4-ark med bilder. Sen tog jag fram snöre, penna, bakplåtspapper, ett grytunderlägg av kork, knappnålar, en sax, färg och pensel.



Sen ritade jag av det motiv jag ville göra på bakplåtspapperet och nålade fast bakplåtspapperet med motivet på korkunderlägget. Jag satte nålarna längs motivets streck.



Efter det började jag linda snöret runt nålarna efter mönstret på papperet.



När motivet blivit klart tog jag fram färgen och målade så att det blir hårt när det torkar. Om du använder färgade snören så går det säkert lika bra att använda lack eller något annat som gör att snöret behåller formen.



Så här blev den när jag tog loss den efter att den har torkat. Just den här modellen skulle nog passa bra som lås på ett album.



Ett litet tips är att använda ett snöre som inte är luddigt (som mitt var). Lite grövre makramégarn eller annan lite grövre bomullstråd är nog allra bäst.


1 kommentar: