onsdag 22 juni 2011

Veckans tips v. 25 - scrapbudget

Många av er har säkert, precis som jag, massor av pysselgrejer liggande hemma och en massa annat som också går att använda till scrapbooking. Om ni är som jag blir ni ändå hela tiden frestade att köpa nya grejer. Jag försöker motarbeta mitt shoppingbegär och som ni nog sett här i bloggen så ska jag göra 100 saker innan jag köper något nytt. Snart är jag klar med mina 100 saker och då tänkte jag prova nåt nytt som inte blir riktigt lika tufft, så nu ska jag ha en scrapbudget. För att hålla koll på hur mycket jag får handla för har jag gjort ett vanligt word-dokument som ser ut så här:



Så här har jag tänkt att den ska fungera:

Jag börjar på noll kronor och får bara använda de saker jag har hemma. För varje sak jag gör klar (den måste vara 100 % klar) markerar jag en ruta i dokumentet.

Om jag exempelvis har gjort en layout och ett kort den 15/6 och en dubbellayout (2 layouter som hör ihop) den 17/6 så har jag tjänat ihop 35 kr att handla för.

Nästa dag går jag på stan och ser ett jättefint papper för 14 kr som jag vet precis vad jag ska göra med. Jag köper två såna papper för totalt 28 kr. Nu har jag alltså 7 kr kvar i min budget.

Den 20/6 gör jag en ask och ett matchande kort med de nya papperen och får 15 kr till i budgeten och följande dag gör jag tre bokmärken av spillbitarna efter asken och kortet och lägger till ytterligare 6 kr i budgeten. Nu har jag totalt 28 kr i min budget och mitt dokument ser ut såhär:



Om jag vill ha något speciellt kan jag jobba ihop till det genom att faktiskt göra klart det där semesteralbumet från förra sommaren som bara blev halvfärdigt, eller varför inte börja med julkorten redan nu?

Om du tycker att det är krångligt att göra ett eget budgetdokument kan du skicka ett mail till info@econoscrap.com så kan jag skicka mitt dokument till dig.

1 kommentar: