lördag 16 juli 2011

Veckans tips v. 28 - fjärilar

Jag har gjort fjärilar på 3 lite olika sätt. Den första ritade jag i datorn (2 stora vingar, 2 små vingar och en kropp), skrev ut och klippte ut.



Kroppen limmade jag fast på en bit kartong och ritade och klippte ut ännu en kropp ur kartonegn.



Sedan dekorerade jag vingarna och lät dem torka.



När de var helt torra limmade jag fast dem. Det större vingparet limmade jag fast mellan de två kroppsdelarna och det mindre ovanpå kroppen, så att det blev ett litet avstånd mellan vingparen.




Fjäril nummer två gjorde jag på nästan samma sätt, fast här klippte jag ut vingarna av cardstock istället.



Jag tonade kanterna och satte sedan fast de mindre vingarna på de större med distanskuddar.



Sedan var det dags för kroppen. Jag klippte ut 3 avlånga kartongbitar i minskande storlek som jag sedan limmade ihop - den största underst och den minsta överst.



De ihoplimmade bitarna klädde jag sedan med brun blomtejp så att det ser ut som en minicigarr.



Sedan limmade jag fast vingarna och dekorerade fjärilen. Kroppen tonade jag med en guldstämpeldyna. Vingarna är dekorerade med halvpärlor och vit soufflépenna och spröten är ett avklippt plastgem med två halvpärlor på.



Till den tredje fjärilen använde jag skräpbitarna som blev över efter att jag hade gjort fjäril nummer två. Jag delade en remsa av det rosa papperet i två lika stora bitar och dragspelsvek dem.



Sedan limmade jag ihop vecken på ena sidan och lät limmet torka.



När limmet hade torkat klippte jag den form jag ville ha på vingarna. Naturligtvis kan du göra detta innan du viker - det är antagligen enklare, men det insåg jag inte förrän det var för sent.



Sedan var det bara att limma fast kroppen (en likadan kropp som på fjäril nummer två). Trots att den är sned och vind så är det här min favorit eftersom det känns som att jag kan utveckla den i oändlighet med olika former, färger, kanske med rivna och tonade kanter... Bara fantasin sätter stopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar